Toeristisch van Clermont-Ferrand naar Andorra/Spanje (550 km)


Omdat we voldoende tijd hebben besluiten we in juni 2000 vanaf Verdun binnendoor naar Andorra te rijden. Eerst naar Avallon in de Bourgogne. De volgende dag dwars door de Morvan (het groene hart van Bourgogne) naar de Auvergne. Heel erg mooi, maar het schiet niet echt op. Daarom doen we een stukje snelweg en gaan er vervolgens bij Clermont-Ferrand weer af. Vanaf daar is het schitterend rijden naar het zuiden : doorgaans goed asfalt, veel bochten, mooie omgeving, weinig verkeer en toch een beetje opschieten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we juist op dit deel van de route veel motorrijders zien, allemaal op weg naar het zuiden.

Juni 2003 hebben we deze route weer genomen. Nu richting Narbonne/Perpignan. Bevalt nog steeds goed. We verbazen ons weer over de zeer verschillende landschappen waar we in 1 dag doorheen trekken. Dit keer zijn we vanaf St.Flour direct naar Chaudes-Aigues gereden. En Minerve hebben we laten liggen (zijn op de D907/607 gebleven).

Hier de GPS route (CN9NT): route_auxerre_andorra.gpx



De route

Neem de snelweg A75 vanaf Clermont-Ferrand naar het zuiden

Afslag 19 : D909 Lempdes (let op, noordelijker ligt ook een plaatsje met de naam Lempdes)

D909 Massiac/Gorges d'Alagnon (picknick-plaats na Massiac stop?)

D909 In Massiac ri. St.Flour

D909 Alsmaar de witte bordjes naar St.Flour volgen, je kruist daarbij de A75

D909 ri. Viaduc-de-Garabit
(je kunt in St.Flour ook direct de D921 naar Chaudes-Aigues nemen)

Viaduc de Garabit

The huge iron Viaduc de Garabit, one of the great engineering feats of the 19th century, spans the River Truyère, to the south of Saint-Flour, in a great arch. It was built between 1882 and 1884 by Gustave Eiffel and it was the experience gained here that enabled him to build the Eifel Tower in 1889. The viaduct is 564 metres (1,850 feet) long and carries the Paris to Béziers railway. There is an excellent view of the viaduct from the D909 (used to be the N9) at the Truyère crossing.

D13 Faverolles (ruim 8 km. na Faverolles uitzichtspunt de-Mallet)

D13 verder vervolgen

Via barrage de GrandVal naar Neuveglise

Barrage de Lanau et de Grandval

Les retenues hyro-électriques ont profondément modifié les paysages et la rivière Truyère est aujourd'hui une magnifique succession de plans d'eau (barrage de Sarrans, de Lanau et de Grandval). Le nautisme y est pratiqué et de nombreux bateaux sillonnent cette petite mer intérieure à la belle saison.

D921 Chaudes-Aigues

Chaudes-Aigues

Source dur Par. Elle débite à elle seule 300 l par minute. Sa température atteint 82°C. Elle alimente les thermes mais son eau est par ailleurs employée par les habitants pour toutes sortes d'usages (chauffage des maisons par le sol en particulier). Sur les 450 maisons du bourg, 300 profitent de cette chaleur quasiment gratuite fournie par l'eau. Ce système ingénieux date de l'antiquité. Les Romains exploitaient déjà les bienfaits de ces sources thermales. La source du Par est la plus importante par son débit et sa température mais les autres sources fournissent tout de même 10000 hl/jour avec des températures variant de 52 à 82°C.


D921 Laguiole (bekend van messen en bestek met gelijknamige naam)

D921 Espalion

D920/988 Rodez

In Rodez de borden naar Albi volgen

N88/N2088 (Lutz-)La-Primaube

D902 Requista

D902/D33 ri. Serrin

D33 alsmaar blijven volgen tot een km voor Serrin

VRW rechts D999 ri. Alban

Na 8 km. links D607 Montfranc, Laval-Roqueceziere

D607 Lacaune

D607 La-Salvetat(-sur-Agout)

D907 St.Pons(-de-Thomieres)

In St.Pons ri. Minerve aanhouden

D907 Rieussec

Rechts D10 Minerve

Minerve

The picturesque fortified village of Minerve is perched on a rocky spur between the gorges of the Cesse and the Briant, and overlooks an arid landscape. In 1210, during the Albigensian crusade against the Cathars, Minerve was besieged for five weeks, and eventually captured, by Simon de Montfort with a force of 7,000. The village still has numerous rampart walls and gateways, an ancient well, and a restored 11th-century Romanesque church.

D10 Azillanet

D10 Olonzac, Homps

Canal du Midi

Since 1996, the Canal du Midi has been appointed by UNESCO as a "World Heritage Site". Such a designation protects the places along its length and reflects on all the regions of the South West. In fact, let it not be forgotten that since 1858 the developments of the Canal du Midi and the Canal lateral to the Garonne have been very closely connected. Nowadays they are as one and are called the Canal deux Mers.


Carcassonne

3 Kms environ de fortifications.
2 Millions de visiteurs par ans (63% France)

Route: N113, borden naar "la cite" volgen

Vanaf hier kun je diverse kanten op: Carcasonne - Quillan - Andorra
of via Narbonne en Perpignan naar Barcelona