Extremadura en Andalusië 2021

Deze keer een georganiseerde reis van 9 dagen met TbTravel. De motor wordt per vrachtwagen naar Madrid gebracht. Zelf vliegen we met een groep van 25 personen een week later naar Madrid. Bij het vliegveld worden we al opgewacht door Marieke. Zij brengt ons naar een hotel aan de noordkant van Madrid. De motoren staan beneden in de garage. Opfrissen, even de motor checken en de bagage reorganiseren. Daarna gaan sommigen de stad verkennen, anderen zoeken gelijk het terras op. Ik ga een stukje wandelen naar een parkje om de hoek, om even de benen te strekken na al dat zittten vandaag. En om een geo-cache zoeken. De eerste deze vakantie en ook gelijk de laatste, domweg omdat ik er de rest van de vakantie niet meer aan denk.
Daarna op het terras bijkletsen met mensen die ik ken van een eerdere reis en kennis maken met nieuwe deelnemers.

's Avonds dineren we in het hotel. Na het eten worden de roadbooks uitgedeeld en volgt een toelichting door Bram. Elke dag is er keuze uit 3 routes van verschillende lengtes. Het is natuurlijk ook mogelijk om daar zelf mee te variëren. Bijvoorbeeld de dag starten met route A en later op de dag overgaan op route B. Op het kaartje een overzicht van de totale route die ik uiteindelijk heb gereden.

Madrid - Toledo (zat. 2 okt.)

Vandaag ga ik op pad met Vincent, die ik nog ken van Sardinië. We verlaten de stad aan de noordkant, zo zijn we snel in de bergen. Sommige wegen heb ik al eerder gereden, maar herinner mij er weinig van, behalve dan dat ik het toen ook al mooi vond. Een groot voordeel van Spanje is dat elk dorp een cafe heeft, koffie is dus nooit ver weg. En bij de koffiestops ontmoeten we vanzelf weer andere groepjes deelnemers.
In Escorial rijden we langs het beroemde gelijknamige klooster/paleis. Ik ben toe aan eten (te weinig ontbeten). We zien echter op deze toeristische plek geen eet-tentjes. Vreemd. Blijkbaar willen ze deze plek er niet mee verpesten. Even spieken op de zumo. We moeten een trap omhoog naar een plein en daar is keuze te over. Heerlijke risotte gegeten.

We vervolgen onze weg door de Sierra de Guadarrama. Na 200km gaat Vincent verder met de langste route en ik met de middellange, omdat ik nog wat wil zien van Toledo, ons eindpunt van vandaag. Na een uur rijden en foto's maken, ontmoet ik Irma en Henk en vervolg samen met hen de route. Het laatste stuk naar Toledo gaat door een wat vlakker gebied. Ergens gaat er iets "mis", want Vincent is uiteindelijk toch net iets eerder bij het hotel :-)

Het hotel ligt midden in het oude gedeelte. Opfrissen en op pad: oude synagoge, het klooster en de kathedraal. En verder gewoon random slenteren door de oude steegjes en zien waar je uitkomt.

Toledo - Plasencia (zon. 3 okt.)

In 2006 zaten we 5 dagen in Plasencia op de camping. Dus voor mij vandaag en morgen wat meer herkenningspunten, zoals het klooster Juste waar Karel de V zijn laatste jaren doorbracht, het snoeiwerk in La Vera en het nationale park Monfrague.
Ik ga vandaag mee met het groepje van Willem en Rieteke, zij doen de middelste route. Een goede keuze lijkt mij, want voor de ochtend is regen voorspeld. Het begin van deze route blijft ten zuiden van de bergen, minder spectaculair dan dwars door de bergen, maar zeker een mooie route.
Als het na de lunch droog wordt, gaan we verder door de bergen. Op het eind van de dag pakken we nog een extra bergpas mee van de lange route. Een supersmalle weg omhoog. Geen mens te bekennen, afgezien van een paar herders. Het is prachtig rijweer en Albert heeft er nog geen genoeg van en neemt er nog een (mooie) bergpas bij. De rest van de groep gaat naar het hotel. Moet allemaal kunnen, iedereen geeft er zijn eigen invulling aan.

Plasencia - Trujillo (maandag 4 okt.)

Dit is een omgeving met prachtige wegen om te rijden. Daarom rijden we eerst een grote lus ten noord-westen van de stad en gaan daarna zuidwaarts naar Trujillo. In de ochtend is het nog frisjes in de bergen. Rond de 10 graden en dat met een doorwaai-jas aan. Snel de regenjas erover en de handvat-verwarming aan. Als we weer beneden zijn staat de zon al wat hoger. Even lekker opwarmen in een cafeetje en de regenjas weer opbergen.
Hoogtepunt vandaag, figuurlijk en letterlijk, is voor mij het nationale park Monfraque. We stoppen bij de beroemde gierenrots. Ik wil absoluut ook nog even naar het uitzichtspunt, een ommetje van een paar kilometer en klein stukje lopen. We hebben al een lange dag gehad en de anderen willen naar het hotel. Ik ga linksaf naar het uitzicht, dan maar wat later bij het hotel, morgen hebben we immers een rustdag. Ik parkeer de motor boven op de kleine parkeerplaats en dan de laatste meters te voet omhoog (hooguit 10 min.). Het uitzicht is geweldig.
Uiteindelijk kom ik om half zeven aan bij het hotel en wordt al opgewacht door de organisatie. Het hotel staat midden in het oude centrum.

's Avonds heerlijk uit eten: veel gangen met kleine gerechten.

Trujillo (dinsdag 5 okt.)

Vandaag een rustdag. Sommigen blijven in de stad, anderen gaan een route van de organisatie rijden. Ik heb mijn zinnen gezet op een korte route met een bezoek aan museum Vostell. Beetje uit nostalgie. Henk, Cees, Jouke en Wim gaan mee. Ik mag/moet voorop. Eerst maar eens bij het hotel proberen weg te komen door de smalle straatjes, het eenrichtingsverkeer en voorbij aan de wegopbrekingen. Het gaat goed. Maar helaas, geen tankstation gezien. En dat is echt wel nodig. Dus via de snelweg terug naar Trujillo. Uiteindelijk zijn we toch op pad met volle tanks.

We nemen de CC-128. Wat een leegte. Geen ander verkeer. Kale omgeving en heel veel rechte weg, Oh jee, daar zijn ze achter mij waarschijnlijk niet blij mee. Na 40 km rijden we Monroy binnen en belanden op een mooi plein met terras (en kasteel). Tijd voor koffie. Hierna is de route oke. Na enige tijd kies ik toch maar voor de grote weg, omdat we anders niet op tijd bij het museum gaan zijn (siesta). Het museum is gevestigd in een oude wol-wasserij. Ook de omgeving eromheen is een wandeling waard. De Spaanse dame bij de kassa probeert ons uit te leggen dat het museum over een half uur sluit, vinden wij niet erg, het kaartje is slechts 3 euro pp. Dan zijn we in elk geval niet voor niks hierheen gereden. Het terras blijft wel open, dus daar kunnen we mooi lunchen. Binnen foto's maken mag niet, maar doen we stiekem wel.

Na de lunch splitsen we. Jouke en Henk gaan naar het oude centrum van Caceres. Wij gaan terug naar het hotel. Wim wil nog wat opnames maken met de drone. We nemen eerst een stukje snelweg en dan via een paar mooie binnenwegen (CC99, C57) terug.

Trujillo - Zafra (woensdag 6 okt.)

Vandaag ga ik met de groep van Bram mee. We beginnen de dag met wat snellere wegen. In Merina mag een bezoek aan de beroemde aquaduct uiteraard niet ontbreken. Gelijk ook een geschikt moment voor een lunch, Bram weet een leuk adresje.

We overnachten in de Parador in Zafra. Het is geen overdreven luxe hotel, maar wel prachtig authentiek. 's Avonds weer heerlijk spaans eten.

Zafra - Sevilla (donderdag 7 okt.)

Vandaag wil ik op tijd in Sevilla zijn, om het Alcazar te bezoeken. En bij mijn weten sluit het om vijf uur. Ik doe samen met Cees de middelste route. En net als op de andere dagen komen we onderweg vanzelf weer andere deelnemers tegen.